Un porumbel voiajor de calitate, sanatos, aflat intr-un varf de forma si corect motivat de catre crescator poate rezista in zbor 10 ore cu o viteza maxima de 70-80 km/h. Uneori, in cazul concursurilor de 700-800 km, durata de zbor poate creste si la 12 ore fara a fi afectat negativ porumbelul, viteza in acest caz fiind ceva mai mica: 60-70 km/h.
Vanturile din fata solicita foarte mult porumbelul voiajor in drumul lui spre casa. Se stie ca in acest caz pasarile zboara la altitudini joase si exista riscul de accidentare cu obiecte diverse: cabluri, crengi, etc. Pasarile neantrenate corespunzator si care nu se afla intr-o conditie fizica buna (sanatate + forma) se pot pierde usor in aceste conditii, indiferent de valoarea sa genetica. Mai ales daca vantul din fata este insotit si de un plafon noros de altitudine scazuta.
De ce columbofilii prefera, totusi, aceste concursuri cu vant din fata?
Asa cum am vazut in articolul “Zboara porumbeii cu aceeasi viteza?” de Ad Schaerlaeckens, http://porumbeivoiajori-marius.blogspot.com/2012/01/zboara-porumbeii-cu-aceeasi-viteza.html porumbeii in acest caz zboara cu aceeasi viteza, iar castigatorii vor fi porumbeii cu experienta mai mare, porumbei care se vor desprinde primii din stol. Evident, porumbei sanatosi si in forma, pentru ca altfel nu ar putea tine pasul.
In schimb in cazul unui vant din spate orice porumbel poate castiga concursul. In acest caz porumbeii zboara la altitudini superioare, dar ceea ce este mai important e faptul ca ei pot zbura la altitudini diferite. Viteza vantului fiind in functie de altitudine, porumbeii care vor avea norocul sa zboare la altitudinea cu vantul cel mai puternic vor castiga. Evident, acest tip de concursuri nu sunt neaparat castigate de pasarea cea mai bine pregatita sau cu cel mai bun bagaj genetic.
Dar, uneori avem de-a face si cu vanturi laterale, datorita carora pasarile sunt deviate din drumul lor. Ele sunt nevoite sa-si ajusteze continuu directia de navigare, traiectoria fiind una de "zig-zag". Pasarile care nu poseda un sistem bun de navigare vor avea probleme in a-si reseta continuu propriul GPS. Unele nu vor putea sa-si gaseasca drumul spre casa decat dupa ce vantul va scadea in intensitate.
Deasemenea, trebuie acordata o atentie speciala si in cazul in care vantul lipseste. Din fericire aceste situatii sunt mai rare, in special in timpul verii.
Daca avem de-a face cu temperaturi ridicate si vantul nu bate de loc atunci concursul va fi unul foarte greu.
Spor!
Spor!
Multe
alte articole columbofile despre cercetare, genetică, tratamente, etc găsiți
aici:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu