Toate aceste rute au avantaje si dezavantaje.
Ruta pe Bulgaria
1. Pe aceasta ruta nu se pot organiza concursuri de fond-maraton. Pentru aceste categorii porumbeii vor trebui intorsi de pe directia de zbor si angajati intr-o cu totul alta directie, Ukraina de exemplu, iar performantele porumbeilor scad semnificativ.
2. Distanta mare dintre primele si ultimele cluburi de pe directia de zbor - vezi rutele marcate cu galben si verde in foto. Avem pe de o parte cluburi mai indepartate, cu distante mai mari de 400 km, ce ies din categoria viteza, iar pe de alta parte cluburi mai apropiate, cu distante mai mici de 350 km, care nu vor putea realiza norma la demifond: 4 etape cu minim 1400 km.
3. Datorita temperaturilor mari din lunile de vara din sudul tarii rezulta concursuri dificile, de multe ori cu pierderi semnificative. Stim cu totii ca pe vreme caniculara porumbeii se lasa la apa, putand nimeri in schimb in balti petroliere.
De avantajele acestei rute profita in special crescatorii care participa la categoriile de viteza-demifond, crescatori care nu prea mai participa si la concursurile de fond.
Se intampla un fenomen straniu si deosebit de frustrant pentru crescatorii de fond-maraton. Acestia asigura numericul la primele etape de viteza-demifond, punctajele de penalizare obtinute fiind minime in aceste conditii, iar atunci cand vine randul zborurilor lungi nu prea mai au cu cine concura, punctajele de penalizare fiind, evident, foarte mari.
Ruta pe Ukraina
Vazand marile dezavantaje ale zborului pe ruta Bulgaria, mai ales in cazul crescatorilor care concureaza la fond si maraton, o sa fim tentati sa spunem ca aceasta ruta, pe Ukraina, ne va rezolva toate problemele.
Lucrurile nu stau chiar asa de bine nici aici! Iata pe scurt principalele minusuri:
1. Intrarea cu pasari sau animale in Ukraina e posibila doar pe la vama Albita, deaceea imbarcarea pentru etapele de demifond trebuie facute cu 2 zile inainte de lansare. Cei care au de suferit cel mai mult sunt crescatorii care concureaza porumbeii la natural, mai ales atunci cand porumbeii sunt pe oua. In aceasta pozitie, chiar daca vom angaja doar un singur partener la zborul respectiv, este foarte posibil ca cel ramas acasa sa abandoneze ouale pana la intoarcerea partenerului.
2. S-a vazut ca porumbeii in drumul lor spre casa, se lasa foarte mult inspre sud, astfel incat, paradoxal, porumbeii constatati primii apartin crescatorilor cu distanta mai mare de concurs.
Marele avantaj al rutei pe Ukraina, il constituie faptul ca se pot desfasura toate categoriile de concurs in aceeasi directie.
Avand in vedere cele de mai sus, nu e de mirare de ce de multe ori, anumite cluburi si asociatii aleg sa zboare pe o a treia ruta: ruta prin Ardeal, peste munte.
Ruta pe Ardeal, peste munte
Evident, nici aceasta ruta nu duce lipsa de dezavantaje:
1. Cel mai mare dezavantaj este faptul ca porumbeii, mai ales dupa zborurile lungi de fond, vor avea de trecut muntii si de a infrunta rapitoarele din padurile montane. Deasemenea, si conditiile climatice duc la pierderea multor pasari. Sa presupunem ca lansarea se face pe vreme frumoasa undeva in vestul tarii, sau chiar in Polonia (cazul zborurilor de fond-maraton). Dupa sute de kilometri, ajuns in apropierea muntilor, porumbelul poate intalni ceata, ploaie, furtuna, etc, fenomene mult mai rare in cazul zborurilor pe campie. In aceste conditii, multi vor incerca sa ocoleasca plafonul, realizand in realitate distante de zbor mult mai lungi. Altii nu vor mai gasi niciodata drumul spre casa.
2. Porumbeii, in zborul lor spre casa, incearca sa ocoleasca masivele muntoase, alegand vaile pentru a traversa muntii. Astfel, vor fi avantajati crescatorii care isi au crescatoriile pe directia de zbor reala, de multe ori acestia fiind cei cu distanta de concurs mai mare.
3. Selectia este mult mai dura, dar selectia nu este un lucru rau. Insa, asa cum am aratat mai sus, pe munte se pot pierde si cele mai bune pasari, pasari selectionate cu multa truda de-alungul anilor.
Indiferent de ruta, ideal ar fi ca odata aleasa, aceasta sa se pastreze cel putin cativa ani. O sa spuneti ca porumbeii buni vor gasi intotdeauna drumul spre casa. Adevarat!
Dar multi columbofili au observat ca se produc modificari in ceea ce priveste porumbelul, atunci cand acesta este mentinut mai mult timp pe o anumita ruta. De exemplu, talia porumbeilor zburati peste munte a devenit mai mica.
Deasemenea, s-au constatat pierderi mai mari in situatia in care porumbeii au fost zburati ca pui pe o ruta, iar ca maturi pe o alta ruta.
La clubul in care sunt inscris inca nu se cunoaste cu siguranta ruta de zbor pana in acest moment. Ceea ce se stie este ca va fi una dintre primele doua variante. Iar anul trecut puii au zburat pe Ardeal, peste munte.
Se putea si mai rau: sa fi zburat puii pe Ukraina sau Bulgaria, iar acum pe munte.
Pana la inceperea sezonului de zbor va doresc o primavara cu multi pui sanatosi!
salut de o saptamana urmaresc blog-ul tau si mi se pare foarte interesant|in ceea ce priveste rutele este o problema pentru toata lumea de aceea eu am ales fcpr-ul pentru ca au o ruta desemnata pe 4 ani si mi se par mai seriosi .in rest toate cele bune si tine-o tot asa
RăspundețiȘtergere