"HONESTY is a very expensive gift. Do not expect it from cheap people" - "CORECTITUDINEA este un dar foarte scump. Nu te astepta la asa ceva din partea oamenilor ieftini"

Warren Buffet



miercuri, 1 aprilie 2015

"Porumbei blanzi si disciplinati", traducerea articolului "The magic stick and something more" de Ad Schaerlaeckens

Mai jos, traducerea articolului “The magic stick and something more” de Ad Schaerlaeckens (sursa: http://www.schaerlaeckens.com)

Policioara, bățul magic şi delicatesele
Ce poate fi mai enervant decât porumbeii care sunt sperioşi? Probabil, doar porumbeii care nu intră repede în crescătorie la întoarcerea din concurs.
Urăsc porumbeii sperioşi, care încearcă să scape atunci când crescătorul vrea să-i prindă. Şi urăsc porumbeii care vin devreme din concurs, dar refuză să intre.
Credeți-mă, aceste păsări, care nu intră repede, sunt în stare să-mi strice weekend-ul!
Din moment ce nu doresc ca starea mea de spirit să fie stricată de porumbei, mă asigur că aceste lucruri nu mi se îmtâmplă şi mie. Am grijă ca păsările mele să se comporte aşa cum îmi doresc eu să se comporte.
Majoritatea porumbeilor mei intră aşa de repede, încât, i-am sfătuit pe colegii columbofili să încerce să reproducă păsări mai rapide decât ale mele. “La fel de rapide” nu este destul de bine, deoarece, cel mai probabil păsările mele vor câştiga timp la sosirea din concurs, intrând foarte repede în crescătorie.

Cine este de vină?
Am auzit, iarăşi şi iarăşi, plângerile crescătorilor şi acestea m-au inspirat să scriu acest articol. Plângerile vin de la crescătorii invidioşi pe colegii lor, deoarece aceştia dețin porumbei disciplinați.
“De ce suntem aşa de ghinionişti să deținem păsări care fac tocmai opusul?” se tânguie aceştia.
Adevărul este că vina este doar a lor.
Recunosc, există porumbei care sunt sperioşi prin natura lor, dar FOARTE PUTINI.
Crescătorul şi-a făcut păsările sperioase. Astfel de oameni nu ştiu cum să se descurce cu porumbeii proprii. Ei nu au porumbeii “în inima lor”, aşa cum se spune în Olanda.
Charles van Lancker

Bățul
Unii crescători folosesc un băț pentru a preda porumbeilor bunele maniere. Regretatul Klak a fost unul dintre aceştia. El a fost, de asemenea, unul dintre puținii crescători, care au concurat la natural. Şi ştim cu toții că astfel de porumbei nu se antrenează spontan în jurul crescătoriei.
Totuşi, nu a fost nicio problemă pentru Klak. Când venea timpul antrenamentului, el intra în crescătorie şi bătea în podea cu un băț. Toate păsările zburau de pe ouă sau pui şi se antrenau 45 de minute.
Mi-au ieşit ochii din orbite când am văzut asta prima oară.
Pentru a menține porumbeii în zbor 45 de minute el folosea un steag. De îndată ce cobora steagul, păsările intrau ca nebunele în crescătorie.

Şi alți crescători folosesc bățul, dar din alte motive.
De exemplu, crescătorii care concurează decât cu femelele. Toată ziua aceste femele sunt închise în boxele lor. Şi eu am concurat în trecut doar cu femelele. Şi eu le închideam, dar trebuia să prind fiecare pasăre în parte pentru asta.
Volum mare de muncă, dar ceea ce era mai grav era faptul că am speriat păsările. Ele nu vroiau să fie prinse, iar după o vreme, mâinile mele au devenit cel mai mare duşman al lor.
Metoda acestor crescători este să bată în podea cu bățul, apoi toate păsările zboară direct către propriile boxe, astfel încât crescătorul le poate închide, fără să le prindă pe fiecare în parte.
Ce au în comun Klak şi aceştia este faptul că nu-şi doresc ca păsările lor să se teamă de mâinile lor. Asta pentru a economisi timp, muncă şi dureri de cap.
Astfel de păsări sunt distractive

Cum fac eu?
Am, de asemenea, un băț în crescătorie. Îl folosesc pentru a muta încet păsările dintr-un compartiment întraltul. Ideea este de a nu speria păsările cu mâinile.
Mi-e teamă că nu sunt suficient de bun pentru a proceda ca şi Klak sau ca acei crescători, care forțează păsările să intre în propriile boxe, folosind bățul.

Leo H
Da, am luat şi eu păsări de la Leo Heremans. Prima (04-124) pe care am luat-o (gratis) a fost cu adevărat bună. Mai târziu, am cumpărat unele foarte scumpe, din “Power” şi alții, dar am scăpat repede de ele. Oricum, crescătorii, care au văzut aceste păsări, au fost surprinşi blândețea acestora. Era meritul lui Leo Heremans.
Ştiți care este metoda acestuia?
În compartimentul lui de reproducție, la o înălțime de aproximativ un metru, există o policioară, iar când puii au aproximativ 16 zile, aceştia sunt aşezați pe aceasta, împreună cu cuiburile.
Acum, toți porumbeii hrănesc toți puii şi, de fiecare dată, când intră în compartiment, el mângăie puii şi vorbeşte cu ei. Comparați aceşti pui cu aceia care au crescut într-un colț întunecat de unde nu au văzut niciodată o față umană. O să vedeți cât de speriate sunt astfel de păsări.
Un pic exagerat

Delicatese
Cum se face că păsările mele intră aşa de repede, o să vă întrebați? Este o chestiune de condiționare. Ca şi majoritatea porumbeilor campioni.
Ceea ce fac este să realizez un amestec de grit, plus căteva chestii pe care porumbeii le adoră, cum ar fi alunele sau semințele mici. Când păsările se întorc dintr-un concurs, ele găsesc acest amestec pe trapa de intrare şi ele ştiu că este acolo.
Trebuie să ştiți că în timpul sezonului păsările mele se antrenează cu trapele închise. Când este timpul să aterizeze, pun acest amestec de grit, alune şi semințe mici pe trapă şi deschid intrarea. Bineînțeles, ei găsesc acelaşi lucru când se întorc acasă de la un antrenament privat.

Încet
Porumbeii trebuie să se simtă comfortabili în crescătorie.
Verkerk a susținut, întotdeauna, că o atmosferă comfortabilă este secretul său.
Pentru a realiza un astfel de climat se subînțelege că ar trebui să ne deplasăm încet în interiorul crescătoriei. Ca şi cum am merge în reluare. Atunci când sunt grăbit sau nervos, încerc să stau departe de porumbei, deoarece mă cunosc. Când vreau să prind o pasăre şi nu reuşesc, nu renunț, iar a doua încercare va fi mai dură decât prima.
De asemenea, ajută să facem un anumit sunet, oricare ar fi acesta, şi să purtăm mereu aceeaşi îmbrăcăminte. Porumbeii nu ar trebui să se teamă niciodată. Şeful trebuie să fie mereu un oaspete binevenit.
Am spus despre delicatese. Mereu am câte ceva în buzunarul hăinii mele prăfuite. Când întind mâna spre o odihnitoare sau boxă, păsările ştiu ce înseamnă acest lucru. Ceva bun.
Şi ele zboară fericite spre mâna mea întinsă.
Alți crescători fac acelaşi lucru: întind mâna spre ele, însă păsările acestora se îndepărtează cât de repede posibil.

Boeckx
Intrarea rapidă în crescătorie este de o importanță vitală, în special în cazul crescătorilor care concurează pe distanțe scurte. În etapele de la Quievrain fiecare secundă contează.
Boeckx zboară foarte bine în astfel de etape. Metoda lui de a îmblânzi păsările este aceea de a face curățenie cu păsările înăuntru crescătoriei.
Charel şi Daniel Boeckx. Ar trebui să faceți curățenie cu păsările în interiorul crescătoriei.

Pe scurt
Cu cât aveți păsări mai blânde şi mai disciplinate, cu atât sportul columbofil este mai distractiv.
Crescătorul trebuie să fie precum un general, iar porumbeii precum soldații: ascultători şi gata de a îndeplini toate dorințele şefului.
Atunci când porumbeii nu sunt disciplinați, vina nu este a lor, ci a crescătorului.
Acesta nu şi-a tratat păsările cu respect.
Un crescător care prinde un porumbel şi apoi îl lasă din mână să zboare pe podea, nu are niciun respect față de propriile păsări. Dacă cineva ar face aşa ceva cu o pasăre de-a mea, nu ar mai avea niciodată ocazia să țină în mână o alta.
Acei crescători nu realizează cât de greu este pentru o pasăre să aterizeze pe picioare. Ce ar trebui să facă este să pună cu grijă porumbelul înapoi în boxă sau pe odihnitoare.
Va fi nevoie de ceva răbdare pentru a îmblânzi păsările, dar veți avea mult mai mult de câştigat. În momentul când veți reuşi să prindeți fiecare pasăre folosind o singură mână, veți şti că sunteți pe drumul cel bun.
La fel făcea şi Adriaan Janssen, cel mai bun dintre frați, în acele vremuri.

Henri van Doorn este unul dintre cei mai buni zburători cu puii, din Olanda. Şi el consideră că atmosfera din interiorul crescătoriei este foarte importantă. De aceea, el are rafturile în formă de L.




Alte articole Ad Schaerlaeckens, aici:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu