"HONESTY is a very expensive gift. Do not expect it from cheap people" - "CORECTITUDINEA este un dar foarte scump. Nu te astepta la asa ceva din partea oamenilor ieftini"

Warren Buffet



marți, 12 mai 2020

"Reproduceti mai inteligent", traducerea articolului "Breed Smarter" de Ad Schaerlaeckens


Mai jos, traducerea articolului “Breed Smarter” de Ad Schaerlaeckens (sursa: http://www.schaerlaeckens.com)


Reproduceţi inteligent
În această perioadă a anului, mai mult de un milion de pui vor fi reproduşi în Olanda şi Belgia. Câţi dintre aceştia se vor pierde înainte de începerea sezonului de zbor cu puii? Zeci de mii? O sută de mii? Acest lucru ne face să ne punem întrebarea: este oare şi vina noastră într-o oarecare măsură?

Evidenţa
Am un sistem de evidenţă destul de bun şi ce observ în fiecare an? După mai multe antrenamente, lipsesc puii cu numere succesive de inele. Adică fraţi de cuib. Acest lucru nu înseamnă neapărat o lipsă de calitate. Am citit şi am auzit frecvent despre porumbei AS care s-au pierdut ca pui şi au fost recuperaţi. Cu toate acestea este mai bine să reproducem din cupluri din care puii nu se pierd aşa de uşor.
„Hrana ieftină, de proastă calitate este una dintre cauzele acestor pierderi”, am scris mai demult.
La urma urmei, cerealele sunt mult mai ieftine decât în trecut, acest fapt ducând la înmulţirea porumbeilor.
Ce este cu adevărat curios? Atât Istvan din Ungaria, cât şi Wiesiek din Polonia susţin că pierd o mulţime de pui reproduşi din porumbeii cumpăraţi din Belgia şi Olanda.

Zburătorii
M-a sunat un crescător din Germania. Voia să ştie cât costă puii reproduşi din păsările aflate în compartimentul meu de matcă. I-am spus preţul, dar se pare că a fost prea mult pentru el, deoarece următoarea întrebare a fost:
„Dar din zburători?”
„De două ori mai scumpi”, i-am răspuns.
Aproape că-i puteam auzi răsuflarea prin telefon.
„Vrei să spui invers, nu-i aşa? Nu e o greşeală?”
„Sunt la fel de sigur ca şi de faptul că o să mor”, i-am răspuns în cea mai bună germană a mea.

S-ar putea întâmpla
Cele de mai sus nu s-au întâmplat cu adevărat, dar s-ar fi putut întâmpla. Ceea ce am vrut să spun este că ar trebui să privim cu toţii, cu mai multă seriozitate reproducerea din porumbeii zburători.
De exemplu, porumbeii care mi-au făcut o impresie profundă în ultimii ani au fost „Di Caprio”, „Wonder Aske” şi „Eenoogske” ai lui Leo Heremans, porumbelul AS Naţional zburat de Boeckmans (aflat acum în voliera lui Van Dyck), femela de top (îmi scapă numele) a lui Gevaert Lannoo, masculul Heremans al lui P. Embrechts, „New Harry” al lui C. v Wetering (acum la Hooymans) şi „Robina” lui Luc van Mechelen.
Nu poate fi o coincidenţă, toţi au fost zburători de top şi mai târziu reproducători fantastici.
Ca şi ai mei „Crielman”, „Ace Four” şi „Home Alone”.

Sfat util
Prin urmare, înainte de a-i pierde, încercaţi să reproduceţi din cei mai buni zburători, dragi crescători. Împerecheaţi tinerii care au zburat fantastic, unul cu altul, şi reproduceţi din ei, mai degrabă decât să vă concentraţi pe porumbei cu pedigree frumoase, din părinţi celebri sau dintr-o volieră la modă.
Christian van de Wetering, Martin Huijsmans şi Verkerk sunt toţi crescători talentaţi în sportul columbofil olandez care au dat acest exemplu.

Exemplu
Vercammen şi Leo Heremans au aflat ce porumbei de primă clasă a avut Verkerk în voliera sa.
Jos şi Lars au reprodus dintr-un originar Verkerk o pasăre care a sosit cu 9 minute avans pe caniculă cu vânt din faţă.
Cum obţineţi aceşti porumbei de valoare?
„Nu vă vindeţi cei mai buni zburători!” spune Bas.
Martin Huijmans a căutat recent o crescătorie de top pentru a cumpăra între 10 şi 20 de pui.
„Nu sunt cam mulţi?” o să întrebaţi.
Întradevăr. Dar a vrut să-i concureze în speranţa ca măcar unul sau doi se vor dovedi buni. Doar zburătorii de top pot fi consideraţi destul de buni pentru a reproduce din ei.
Când l-am întrebat pe tânărul de 30 de ani dacă are vreun sfat de care ar putea beneficia începătorii, el a spus:
„Să reproducă doar din porumbeii de top”.
 Am adăugat „din cei mai buni aflaţi în fiecare volieră”, altfel majoritatea nu ar mai reproduce deloc.

Un alt exemplu
Cândva, prin anii 90, Eddy Leutenez, mi-a vorbit despre Gilbert Meire:
„Gilbert este un crescător mic cu super păsări”.
Mai târziu, vorbeam cu Willem de Bruijn. Amândoi suntem mereu în căutare de porumbei mai buni şi mai buni şi eram plecaţi într-o astfel de călătorie şi l-am vizitat şi pe acest Gilbert.
Willem a plecat acasă cu 14 pui. El i-a zburat, nefiind foarte scumpi. 13 dintre ei nu s-au putut menţine, dar a existat unul care a demonstrat de ce Leutenez recomandase aceste păsări.
Willem a numit acest porumbel „Gilbert”. Porumbelul era mereu în fruntea clasamentelor de la 150 la 500 km. Apoi a fost introdus în compartimentul de matcă. Ce reproducător s-a dovedit a fi!
Dar nu vreau să mă gândesc care ar fi fost rezultatul dacă i-ar fi introdus pe toţi 14 în compartimentul de reproducţie. În loc de 13 gunoaie ar fi avut mult mai multe, într-un timp foarte scurt. Posibil chiar din „Gilbert”, deoarece nu ar fi fost împerecheat cu o femelă de nivelul lui.
Dar dacă totuşi unul din cei 13 ar fi fost bun reproducător? Şi la asta mă gândesc.

Aparenţe
În ceea ce priveşte reproducerea, există o singură certitudine, aveţi nevoie de o doză mare de noroc.
Acesta este motivul pentru care sunt pentru folosirea celor mai buni zburători, a încrucişării, dar şi a împerecherii la liber.
O întâmplare de acum câţiva ani. Din cele 16 cupluri de zburători, au fost doi porumbei pe care nu voiam să-i las împreună.
„Prea multă consangvinizare”.
Dar nu am putut să-i opresc, oricât de mult am încercat. Am fost frustrat, dar am renunţat în cele din urmă. Puteam să le arunc ouăle. Însă am uitat, iar dintr-unul din acele ouă a eclozat „Home Alone”. Si ce porumbel a fost acesta!
Dar cum rămâne cu aspectul exterior? Ar trebui să reproducem doar din păsări perfect construite?
Eric Limbourg ne-a înmânat un porumbel care (aşa credeam noi) nu ar putea fi unul bun. Încerca să ne testeze? Încă nu ştiu. Era una dintre cele mai bune reproducătoare ale sale.

Şi încă ceva
Îndrăznesc să o numesc pe a mea 18-732 o pasăre bună. În 2019 ea a obţinut locurile 1, 1, 1, 3, 3 şi aşa mai departe. Este foarte probabil ca acest lucru să nu se mai fi întâmplat înainte. După ce a devenit şi loc 3 AS Naţional KBDB cineva m-a întrebat de descendenţa ei.
Încă nu terminasem evidenţa şi i l-am arătat pe fratele său, 18-086. La urma urmei, el era reprodus din acelaşi cuplu.
„Ai uitat să treci rezultatele” a spus tipul.
Nu uitasem nimic. Acel 086 nu fusese în stare să câştige nici un premiu.

Sfat
Mulţi dintre voi veţi merge să colectaţi pui în schimbul voucherelor deja cumpărate. Dacă puteţi alege, luaţi un pui dintr-un zburător bun.
Perechile de reproducţie nu fac porumbelul excelent, dar porumbeii excepţionali fac perechile de reproducţie.
Desigur, nu trebuie să fiţi de acord cu mine. Sunt doar un simplu crescător care îndrăzneşte să spună ce gândeşte, dar îndrăznesc şi să-mi compar rezultatele cu oricine doreşte.


Alte articole Ad Schaerlaeckens, aici:




Articole ale altor columbofili celebri, aici:


Un comentariu: