"HONESTY is a very expensive gift. Do not expect it from cheap people" - "CORECTITUDINEA este un dar foarte scump. Nu te astepta la asa ceva din partea oamenilor ieftini"

Warren Buffet



miercuri, 3 octombrie 2012

Porumbeii proprii - eliberarea porumbeilor din matca

Unul dintre obiectivele principale, inca de acum 2 ani - cand am reinceput sa cresc porumbei - a fost acela de a avea doar porumbei care sa poata zbura in voie in crescatoria mea.

Acesta a fost motivul pentru care am inceput cu pui, ci nu cu maturi. Dar stim cu totii ce greu este sa poti ramane cu ceva pui, mai ales cand in jurul meu pe o raza de un kilometru se afla peste 10 crescatori de porumbei.
Asa ca, din primii 20 de pui achizitionati in acel an, 80% s-au pierdut pe langa casa.
Una dintre greselile inceputului a fost faptul ca nu am achizitionat toti puii deodata, ci pe rand, luand pasari de la mai multi crescatori, din diferite serii.

Pentru a putea continua a trebuit sa-mi achizitionez cateva perechi de maturi, pe care i-am introdus la matca. Inca de atunci mi-am promis ca voi incerca sa invat acesti porumbei la mine, astfel incat sa se poata bucura de zbor si de libertate.
Nu-mi place sa vad porumbeii inchisi, pasarile dupa parerea mea trebuie sa poata zbura libere.

Niciodata nu am smuls, taiat sau filat penele acestor porumbei. Nici macar atunci cand i-am eliberat. Mai ales la eliberare am avut grija ca penajul sa fie in regula, pentru a nu cadea in capcana pradatoarelor.

1. Prima eliberare s-a produs cu totul accidental, scapand din matca o porumbita 100% Janssen de la Natural, Belgia.
Aceasta femela, desi nu avea mai mult de 3 luni - am cumparat-o de pui prin septembrie, si am scapat-o din matca in jurul Revelionului - a prezentat un comportament ciudat.
Puteau sa zboare 4-5 stoluri pe langa ea, ea nu intra in niciun stol, zbura singura ca si cum ceilalti porumbei nu ar fi facut parte din specia ei.
Din cand in cand ateriza pe o cladire vecina ceva mai inalta, mereu in acelasi loc. Apoi a disparut, probabil uliul, probabil vreun braconier. Nu stiu sigur.
Ceea ce m-a distrat a fost spiritul de braconier al columbofilului roman. Desi, majoritatea crescatorilor din zona isi inchisesera deja porumbeii, acestia fiind separati pe sexe, la aflarera vestii ca o Janssen 100% se afla in libertate, cerul s-a umplut de stoluri, de parca incepusera antrenamentele de primavara. Eram, repet, in jurul Revelionului.
Sper totusi ca nu uliul sa fi fost cel care a prins-o.
Scor: 0-1.

2. A urmat apoi eliberarea din matca a lui "Benjamin" - mascul 2011, tatal lui "11Pene". Eliberarea am facut-o seara, acesta a zburat imediat, a facut cateva cercuri deasupra crescatoriei si dus a fost. Si pe el il aveam tot de pui - tardiv - in momentul eliberarii neavand mai mult de 10 luni.
S-a intors dupa 2 zile slabit si obosit.
Scor: 1-1.
Si el avea tot acelasi comportament ca si Janssena. Zbura singur, nu se atasa de stol.
L-am pierdut anul asta in jurul casei. Probabil zborul solitar a atras vreun uliu.

3. Am eliberat apoi perechea lui "Benjamin": "Loona", o porumbita achizitionata de la Andrei Marius, tot de pui.
Aceasta la primul zbor a disparut. Greseala mea a fost ca in momentul eliberarii tocmai incercam sa ii schimb masculul.
Scor: 1-2.

4. Eliberarea "Ukrainiancai" s-a produs din nou accidental. Deja imi era teama sa mai eliberez femelele, pentru ca stim cu totii ca acestea se invata mult mai greu.
"Ukrainianca" in schimb mi-a luat-o inainte. Aceasta femela de 2009 am achizitionat-o din Targu Mures. Am fost convins ca nu o sa o mai vad niciodata. Femela se afla pe oua in momentul evadarii.
A revenit insa dupa 3 zile acasa. De atunci zboara la mine. Se vede ca a mai zburat si inainte, deoarece stie sa zboare cu stolul.
Scor: 2-2.

5. Eliberarea "Neamtului". Pe "Neamtu" - 2007 si "Ukrainianca" i-am achizitionat impreuna, pereche fiind.
Fiind incurajat de intoarcerea "Ukrainiancai", l-am eliberat si pe el. Pozitia de cuib ca si "Ukrainianca", pe oua.
"Neamtu" nici macar nu a disparut de acasa, cum au facut toti ceilalti, in ziua eliberarii. De parca nimic nu s-ar fi intamplat. In momentul eliberarii, august 2011, nu-l aveam de mai mult de un an, el fiind asa cum am scris mai sus de 2007.
"Neamtu" si  "Ukrainianca" mi-au dat unul dintre cei mai bun pui pe crescatoria mea de pana acum: "Angel".
Scor: 3-2.

6. Anul trecut am achizitionat trei pui. Pe doi dintre ei i-am bagat la matca, iar pe cel de-al treilea "Pene Albe" l-am lasat in compartimentul de zbor.
Apoi, dupa cca. 2 luni de la achizitionare, am hotarat sa eliberez si pe cei doi.
Primul eliberat s-a intors dupa 3 zile.
Al doilea - "Jason" - s-a intors dupa 2 zile.
Scor: 5-2.
Din pacate, primul porumbel s-a pierdut la zborurile cu puii, iar "Jason" s-a pierdut anul acesta la catastrofa de la Caplani.

7. Urmatoarele doua femele le-am inapoiat persoanei de la care le-am achizitionat:
"Dora" care impreuna cu "11 Pene" au dat cel mai bun pui de anul acesta, de care sper sa mai scriu multe si la anul.  Este vorba de "Rox".
"Blue" care impreuna cu "Bricoux" a dat cel mai bun pui de anul trecut - "Sam", locul 2 Derby pui.
Asadar, chiar daca aceste femele s-au dovedit bune reproducatoare, am avut totusi taria sa renunt la ele.
Nu am incercat sa invat la mine aceste femele, deoarece persoana de la care le-am achizitionat sta foarte aproape de mine.

8. Eliberarea "Aardenei" - achizitionata de pui de la Natural, Belgia anul trecut in Octombrie. Cu aceasta ultima femela care nu zbura la mine ramasa in crescatorie, am fost deosebit de prudent avand experienta trista cu femela Janssen.
Din pacate, uneori ori cat de prudenti am fi nu putem controla totul. La primul zbor s-a pierdut.
Scor: 5-3.

9. Penultimul porumbel care nu zbura la mine a fost "Bricoux". Acest mascul l-am achizitionat de pui in 2010 impreuna cu "Janssena" de care vorbeam mai sus.
Luna trecuta l-am eliberat si pe acesta in pozitia de "bataie la cuib".
A ramas acasa. La fel ca si "Neamtu" nu a disparut nici macar la primul zbor de acasa. Curios, desi nu zburase deloc inainte, acum zboara cu stolul, ci nu separat cum faceau ceilalti de mai inainte.
Scor: 6-3.

Ultimul porumbel neinvatat la mine in crescatorie a ramas "Redbull".
Povestea eliberarii lui aici:
http://porumbeivoiajori-marius.blogspot.ro/2012/10/porumbeii-proprii-eliberarea-lui-redbull.html

Nu indemn pe nimeni sa elibereze porumbeii din matca. Dar sa stiti ca uneori nici macar sentimentul sosirilor din concurs nu este mai frumos decat intoarcerea porumbeilor eliberati.

Bafta tuturor!

3 comentarii:

  1. Salutare! M-a surprins enorm cand am vazut titlul acestui articol,si cu mare nerabdare am si inceput lecturarea! ...mi-ai amintit de trairile si emotiile simtite anul acesta in luna sept-oct cand am eliberat din matca, la fel ca si tine anumiti porumbei cu origini foarte bune! Unii au plecat fara sa se mai uite inapoi si nu s-au mai intors, altii dupa doua trei zile au revenit acasa, slabiti si parca speriati de lumea din afara volierei de matca! Acestia din urma, care s-au intors i-am pastrat in continuare la matca, neavand inca curajul de a avea o matca ...libera; mai ales ca mai sunt si alti porumbei de care cred ca am nevoie sa ma pot apropia de podium prin intermediul produsilor lor! La fel ca si in povestioara ta, am si eu o experianta unica, de necrezut cu reintoarcerea unei femele eliberate din matca, o femela tanara de 2011, despre care cu siguranta o sa povestesc si altora decat apropiatilor, dar atunci cand produsii ei ma vor scoate in evidenta! Felicitari pt tot ce scrii! Cu stima, Dragan Adrian

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut! Anul asta, dupa parerea mea, a fost un an bun pentru eliberarea porumbeilor din matca. Exploziile solare care au dus la pierderile masive din concursuri, deteriorand campul magnetic si implicit orientarea porumbeilor, au facut si un lucru bun.
      Majoritatea porumbeilor care au stat in matca mai multi ani au ales sa-si reseteze locatia, in momentul eliberarii, decat sa incerce o intoarcere la vechea crescatorie in prezenta unui camp magnetic deteriorat.
      Probabil sunt mult mai multi factori care contribuie la invatarea porumbeilor maturi in noua locatie, dar sigur si asta e unul dintre ei.
      Bafta!

      Ștergere
  2. Foarte bine ai facut,ca ai eliberat porumbeii.
    Ramane de vazut ,daca scot pui mai buni asa :) Nar fi rau ;)

    RăspundețiȘtergere